Tüm Ulaşım Modları Birer Reform ve İnovasyon Alanıdır

Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Yerleşkesi'nde 6-8 Ekim 2021 tarihlerinde yapılacak olan 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası öncesi hazırlık çalışmaları kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından düzenlenen 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası Ortak Akıl Konferansı 9-11 Temmuz tarihlerinde Afyonkarahisar'da gerçekleştirildi. Çalıştay; sektör paydaşları, kamu kurum ve kuruluşlarından temsilciler ve akademisyenlerle lojistik, mobilite, dijitalleşme temalarında yapılan çalışmalarla tamamlandı.

“Mobilite, dijitalleşme ve lojistik dinamiklerini dikkate alarak yola devam edeceğiz”

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası Ortak Akıl Konferansı’nın kapanış oturumunda konuştu. Bakan Karaismailoğlu, “12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası’nın hazırlık aşaması olan Ortak Akıl Konferansı Vizyon Oturumunu gerçekleştirdik. Ülkemizi insan, yük ve veri ulaştırmada dünyada lider konuma getirmek için birlikte çalışarak, ortak akılla üreterek Güçlü Türkiye’yi inşa edeceğiz.” dedi. Karaismailoğlu, dünyanın çok hızlı şekilde geliştiğini, sosyal ve ekonomik değişimlerin anlık gerçekleştiğini belirterek, bu süreçte açığa çıkmamış ihtiyaçları, planlamaya daha fazla dahil edeceklerini vurguladı.

Öngörülerle, faaliyet alanı olarak belirledikleri insan, yük ve veri ulaştırmada yarını tasarlayacaklarını ve buna uygun hedefler koyacaklarını anlatan Karaismailoğlu, stratejik plan doğrultusunda mobilite, dijitalleşme ve lojistik dinamiklerini dikkate alarak yola devam edeceklerini dile getirdi.

Karaismailoğlu, Türkiye'yi dünyanın en büyük ve önemli ticari koridorlarının hâkimi yaptıklarını, coğrafi açıdan kalkınmada eşitliğe destek verme hedefiyle çalıştıklarını ifade etti. Türkiye'de son 19 yılda ulaştırma projelerine ayrılan ödeneğin her yıl artırıldığına işaret ederek, Bakanlık ve ilgili kuruluşların, hükümetin toplam yatırım bütçesinden 2021 yılı yatırım programı kapsamında yüzde 31 ile en büyük payı aldığını belirtti.

“Türkiye'yi konforlu ve sürüş güvenliği yüksek yollarla tanıştırırken, ölümlü kaza oranlarını çok ciddi oranda azalttık”

2021 yılında 44,8 milyar lira ödenekle ülkenin ve insanının âli menfaatleri doğrultusunda, ulaştırma ve altyapı yatırımlarına hız kesmeden devam ettiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, şunları kaydetti:

"Ulaştırma ve haberleşme alanlarının Türkiye'de kalkınmanın en temel dayanağı olduğunu bilerek, 2003 yılından bu yana alanımızda 1 trilyon 103 milyar lira yatırım yaptık. Yaptığımız ve devam eden projelerle birlikte toplam nihai yatırım tutarı 1 trilyon 580 milyar liraya ulaşacak. 2003'ten bugüne kara yollarımıza 105,1 milyar dolar ayırarak, otoyollar, bölünmüş yollar, köprüler, tüneller, viyadükler, tek yol ve iyileştirme çalışmaları yaptık. Türkiye'yi konforlu ve sürüş güvenliği yüksek yollarla tanıştırırken, ölümlü kaza oranlarını çok ciddi oranda azalttık. 

Demir yollarımıza 32 milyar dolar yatırım yaparak, yüksek hızlı tren projelerimizi hayata geçirdik. Kent içi raylı sistem hatları inşa ettik, yenileme, sinyalizasyon, elektrifikasyon işlerimizi gerçekleştirdik ve demir yolu taşımacılığında iddiamızı artıran lojistik merkezlerini Türkiye'ye kazandırdık."

“5G'ye hızlı bir şekilde geçmek en önemli gündem maddelerimizden biri” 

Karaismailoğlu, Türkiye'yi haberleşme ve iletişim yetkinlikleri açısından da yeni bir çağa hazırladıklarını söyledi.

5G'ye hızlı bir şekilde geçmenin en önemli gündem maddelerinden biri olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, "Tüm bilişim, iletişim ve haberleşme alanındaki büyük yatırımlarda olduğu gibi 5G'de de yerli sanayicimizin süreçlere aktif olarak katılımını sağlıyoruz. Temel ilkemiz, önemli oranda yerli ve milli imkanlarla bu geçişi sağlamak. 5G projesinde önemli görevler üstlenen 10 firmamızla bir araya gelerek uyumlu bir iş modeli belirledik. Bu amaçla geliştirdiğimiz, 'Uçtan Uca Yerli ve Milli 5G Haberleşme Şebekesi Projesi'ne TÜBİTAK da destek veriyor." diye konuştu.

“Kanal İstanbul, en zor kısımlarda dahi İstanbul Boğazı'ndan 13 kat daha güvenli”

Bakan Karaismailoğlu, İstanbul Boğazı'nın en işlek ve tehlikeli trafiğe sahip ikinci su yolu konumunda olduğuna işaret ederek, boğazdan yılda yaklaşık 43 bin geminin geçtiğini söyledi.

Son 50 yılda Türk boğazlarında 500'den fazla gemi kazası meydana geldiğini belirten Karaismailoğlu, şöyle devam etti:

"İstanbul Boğazı'nda gemiler, 80 dereceye varan çok kritik 12 rota değişim manevrası yapmak zorundalar. Tabii bu durum gemilerin çarpma ve karaya oturma risklerini artırıyor. Geçmiş kazaların analizi yapıldığında ana kaza türlerinin yüzde 54'ü çarpışma, yüzde 40'ı ise karaya oturma şeklinde yaşandı. Hatalı manevralar ise yüzde 64'lük oranla kaza nedenlerinin büyük çoğunluğunu oluşturuyor. Çalışma senaryoları açısından Kanal İstanbul, en zor kısımlarda dahi İstanbul Boğazı'ndan 13 kat daha güvenli."

Karaismailoğlu, İstanbul Boğazı'nda artan transit gemi geçişleri ve güvenlik endişeleri gibi faktörlerin şehrin kültürel mirasına ciddi zarar verdiğine dikkati çekti. Kanal İstanbul'un tamamlanmasıyla bölgenin limanları, lojistik bölgeleri, demir yolu bağlantıları ve büyüyen endüstrisiyle Avrasya'nın ekonomi, finans ve ticaret merkezi olacağını dile getirdi.

12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası

Adil Karaismailoğlu, Şûranın başlıca hedeflerine ilişkin olarak da şunları kaydetti:

"Türkiye'nin ulaştırma, altyapı ve haberleşme sektörlerinde stratejik hedeflerinin belirlenmesine katkı sağlamak. Sektörün dünyayla eş zamanlı gelişimine katkıda bulunmak ve çözüm bekleyen hususlarla ilgili öneriler getirmek. Kovid-19 sonrası küresel tedarik zincirlerinin yeni standartlarını belirlemek, ulusal ve uluslararası paydaşlarla aramızdaki iş birliğini güçlendirmek. Sektör çalışma gruplarının sıraladığım başlıklar altında son halini verecekleri raporlarla, Türkiye Ulaştırma Politikası Strateji Belgesi ortaya çıkacak. 12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası'nda, kara yolu, demir yolu, denizcilik, havacılık ve haberleşme olmak üzere beş sektörden üst düzey yerli ve yabancı konuşmacıların yer alacağı panellerin yanı sıra 55 farklı ülkenin Ulaştırma Bakanı ve Bakan Yardımcılarının katılım göstereceği kapalı oturumlar ile dünyayı değiştirebilecek mega ulaşım projeleri, Covid-19 sonrası dünyada ulaşımın iyileştirilmesi ve esnekliği, bütünsel kalkınmayı destekleyecek ekonomi ve ulaşım koridorlarının gelişimi ve ülkelere etkisi gibi önemli konularda sektördeki iş birliği fırsatları, bölgesel sorunlar ve çözüm önerileri ele alınacak. Şura, yeni hedefler ve vizyonları ortaya koyma fırsatı sunacak."

Karaismailoğlu; Şûranın, Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Yerleşkesi'nde 6-8 Ekim 2021 tarihlerinde gerçekleştirileceği bilgisini paylaştı.

12. Ulaştırma ve Haberleşme Şûrası hazırlık çalışmaları kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen Ortak Akıl Konferansı; sektör paydaşları, kamu kurum ve kuruluş temsilcileri ve akademisyenlerin katılımlarıyla, lojistik, mobilite ve dijitalleşme temalarında yapılan beyin fırtınası çalışmaları, SWOT analizleri, vizyon ifadesi belirleme çalışmaları gibi birçok oturumdan oluşan grup çalışmaları ile tamamlandı.

Fotoğraflar