SUMMITS’22 3. Uluslararası Akıllı Ulaşım Sistemleri Zirvesi

Başlangıç. 09 Mart 2022
Bitiş. 10 Mart 2022
Türkiye’nin akıllı ulaşım sistemleri ile ilgili vizyonunun belirlendiği, Türkiye Akıllı Ulaşım Sistemleri Derneği (AUS Türkiye) tarafından düzenlenen SUMMITS’22 3. Uluslararası AUS Zirvesi, 9-10 Mart tarihlerinde Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nda gerçekleştirildi.

Zirvenin açılışında bir konuşma yapan AUS Türkiye Dernek Başkanı ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdür Yardımcısı Esma DİLEK, “Ulaşımın Geleceğini Şekillendiriyoruz” temasıyla, akıllı ulaşım sistemleri ile ilgili yenilikler, trendler, teknolojiler ve araştırmaların paylaşılacağı, tartışılacağı bir zirve hazırladıklarını belirtti.

 Dilek, “Bugün dijital dünya ile fiziksel ortamın yakınsamasının ortasındayız. Günümüz otomobilleri, sahip olduğumuz gösterişli mobil bir cihaz, bilgisayar özelliği taşıyan nesneler haline geldi. Bu durum, araçların üzerinde seyrettiği yol altyapılarının da akıllı olmasını ihtiyaç haline getirdi. Teknik ve ekonomik açıdan birbiri ile uyumlu, etkin bir ulaştırma sisteminin geliştirilmesi, ülke kaynaklarının verimli kullanılması açısından son derece önem taşıyor” dedi.

“Hava Taksiler, Uçan Bisikletler gelecekte şaşırmayacağımız gelişmelerden olacak.”

Tüm ulaşım modları arasında uyum sağlanarak ve hatta haberleşme teknolojileri ile desteklenerek yük ve yolcu hareketliliğinde, ulaşımda entegrasyonun sağlanmasının önemine değinen Dilek, sözlerine şöyle devam etti: 

“Günümüzde ulaşım alanındaki çözümler, yaşamımızı değiştirip dönüştürmeye yönelik etkilere sahip. Bu dönüşümde, akıllı ulaşım sistemleri ile mevcut yollarımız daha akıllı hale gelirken seyahat süreleri kısalarak ulaşım daha konforlu ve güvenli hale gelmekte. 

Bunların yanında, heyecanla beklenen ve hayal gibi görünen hava taksiler, uçan bisikletler gelecekte şaşırmayacağımız gelişmeler olacak. Hyperloop Taşıma Sistemleri, kıtalararası mesafeleri çok kısa sürede katedebilecek. Otonom gemiler, sensörler ve yapay zekâ teknolojileri ile donatılarak deniz yolculukları daha emniyetli hale gelecek.

Talep Üzerine Hareketlilik, kullanıcı odaklı bir sistem yaklaşımı ile tüm yolculara verimli ve güvenli bir şekilde gelişmiş hareketlilik seçenekleri sunacak. Araç sahibi olmak yerine, Hizmet Olarak Hareketlilik platformları yaygınlaşacak.

Lojistik sektöründe, Bilgi Teknolojileri Kullanımı, Sürdürülebilirlik, Süreklilik, Esneklik, Küreselleşme kavramlarının ön plana çıkmasıyla birlikte, Yapay Zekâ ve Otonom Lojistik, Tedarik Zincirleri İçin Yenilikçi Teknolojilerin Kullanımı, Tedarik Zinciri Dijital Ağı, Çok Kanallı Lojistik gibi çözümlerden faydalanılarak lojistik sektörünün hızla dijitalleştiğine şahit olacağız.

Dünya için sürdürülebilirlik ve iklim değişikliği kaygıları giderek artıyor. Bu durumun üstesinden gelmek ve ekolojik dengeyi korumak için ulaşım sektörüne de büyük görevler düşüyor. "

AUS Türkiye olarak ülkemiz için belirlenen AUS vizyonuna ulaşılması ve dünyadaki tüm gelişmelerin zamanında yakalanması için gereken tüm çalışmaları kamu, özel sektör iş birliğiyle gerçekleştirdiklerini belirten Esma Dilek, "Yenilikçi AUS çözümlerinin ülkemizde yaygınlaşmasının sağlanması, yerli ve milli teknoloji ile üretilmesi için sektör paydaşlarını bir araya getiriyoruz. Dijitalleşme, Mobilite, Lojistik ekseninde, dernek olarak ulaşımın geleceğini şekillendirmek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” dedi.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu“Türkiye'yi çağın ötesindeki yeniliklerle buluşturma gayretindeyiz”

SUMMITS’22 3. Uluslararası AUS Zirvesi'nin açılışında bir konuşma yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil KARAİSMAİLOĞLU, Akıllı Ulaşım Sistemleri’nin eğitim, sağlık, sanayi, enerji, inşaat, bilişim yazılımı, haberleşme ve otomotiv gibi dev sektörlerin etkileşimiyle gelişen büyük bir yapı olduğunu dile getirdi.

Karaismailoğlu "Biz de ulaştırma ve haberleşme alanlarındaki küresel gelişmeleri yakından takip ederek, Türkiye'yi çağın ötesindeki yeniliklerle buluşturma gayretindeyiz. Özellikle son 20 yılda, ülkemizdeki ulaşım ve iletişim sektörlerinin yeni rotalarını çizdik ve küresel trendleri ele aldık." dedi.

"Akıllı bir ulaşım ağını kurmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz"

"Ulaşımda aklın yolu" olarak nitelendirilen AUS'u, bugünün ve geleceğin ihtiyaçları çerçevesinde ‘Yeni Türkiye’ye kazandırdıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, AUS ile vatandaşların daha güvenli, konforlu, emniyetli, çevreci ulaşım sistemine kavuşmasını hedeflediklerini belirtti.

Karaismailoğlu, "AUS alanına tüm ulaşım modlarına entegre, güncel teknolojileri kullanan, yerli ve millî kaynaklardan yararlanan verimli, güvenli, etkin, yenilikçi, dinamik, çevreci, katma değer sağlayan ve sürdürülebilir akıllı bir ulaşım ağını kurmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz" dedi.

Alternatif enerji kaynaklarıyla çalışan araçlarla, bisikletlerle, toplu taşımayı teşvik eden yöntemlerle şehirlerin daha temiz kaldığını vurgulayan Karaismailoğlu, "Şimdi Türkiye'nin tüm ulaşım altyapısı, AUS stratejileriyle daha dinamik, güvenli ve çevreci bir yapıyla uyum içinde yönetilmeye hazır" diye konuştu.

Karaismailoğlu, yeni nesil teknolojilerin takibi amacıyla ilk örnek çalışma olacak Kooperatif Akıllı Ulaşım Sistemleri (K-AUS) Uygulama Test Koridorunun kurulması için hazırlık ve planlama çalışmalarına başladıklarını söyledi.

"Taşıt hareketliliği %170 arttı, can kaybı %82 azaldı"

Karaismailoğlu, yollarda taşıt hareketliliği %170 artarken, can kaybının %82 azaldığına dikkati çekerek şöyle devam etti:
"100 milyon taşıt-kilometre başına can kaybı 5,72'den 1,07'ye düştü. AUS'un katkısıyla kısa vade hedeflerimizin faydalarının yanı sıra uzun vadede yerli ve milli araç içi haberleşme ve bilgi sistemlerinin üretilmesi, kooperatif AUS uygulamalarının yaygınlaştırılması, otonom araçların yaygınlaştırılması, raylı sistemlerin hareket enerjisinin yeşil enerjiye dönüştürülmesi, hava taksi ve benzeri araçlara yönelik mevzuat düzenlemelerinin yapılması, blok zincir teknolojilerinin kullanımı, ulaşımın tüm modlarında entegrasyonun sağlanması hedeflerine ulaşmak için idari ve fiziksel altyapıları hazırlamaya devam ediyoruz."

“Ankara-Niğde Otoyolu'nun ekonomiye yıllık katkısı 1 milyar 628 milyon lira”

Bu hedefler doğrultusunda Orta Koridor'da lojistik süper güç olma hedefindeki Türkiye'nin vizyon projelerini tüm ulaşım modlarında, akıllı çözümlerle hayata geçirdiklerini bildiren Karaismailoğlu, Kamu-Özel İş Birliği (KÖİ) modeliyle hayata geçirilen Kuzey Marmara ve Ankara-Niğde akıllı otoyollarının önemli iki örnek teşkil ettiğini dile getirdi.

Ankara-Niğde Otoyolu'nun ekonomiye yıllık katkısının 1 milyar 628 milyon lira olduğunu belirten Karaismailoğlu, yerli ve milli akıllı ulaşım sistemleri altyapısıyla donatılan otoyolun, 1,3 milyon metre fiber optik ağ ve yol boyunca yerleştirilen 500 trafik sensörüyle donatıldığını aktardı.

"AUS ile otoyol yol güvenliği en üst seviyeye erişti"

Otoyolun, oluşabilecek kaza gibi tehlikeli durumlara karşı operatörleri ve sürücüleri uyaracak şekilde tasarlandığına işaret eden Karaismailoğlu şu ifadeleri kullandı:
"AUS ile otoyol güvenliği en üst seviyeye erişti. Akıllı Ulaşım Sistemlerine Türkiye'nin entegrasyonunda bir diğer önemli eser ise devletimizin ve milletimizin cebinden 1 kuruş çıkmadan KÖİ modeliyle inşa edilen Kuzey Marmara Otoyolu'dur. Tüm kesimleri Ana Kontrol Merkezi'nden 7 gün 24 saat esasına göre izlenebilen Kuzey Marmara Otoyolu, akıllı ulaşım sistemleri, ileri teknoloji ekipmanlarıyla Marmara, Ege ve İç Anadolu Bölgelerini kesintisiz olarak birbirine bağlıyor." 

Kuzey Marmara Otoyolu'nun zamandan 1,7 milyar lira, akaryakıttan 800 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2,5 milyar lira tasarruf fırsatı sunduğunu dile getiren Karaismailoğlu, AUS'un etkin biçimde kullanıldığı projelerle milletin güvenle seyahatine hizmet ederken, aynı zamanda sanayici ve ihracatçıların lojistik kabiliyetlerini de güçlendirdiklerini, maliyetlerini düşürdüklerini, karbon salınımını azalttıklarını anlattı.

“1915 Çanakkale Köprüsü ile geçiş süresi 6 dakikaya inecek”

Karaismailoğlu, 18 Mart'ta açılacak 1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu ile bölgeye yeni yatırım ve istihdam fırsatları sağlarken, akıllı ulaşım altyapısıyla sürüş güvenliğini azami seviyelere taşıyacaklarını belirterek, Malkara-Çanakkale Otoyolu'nun güzergahı 40 kilometre kısaltacağını, köprünün ise Lapseki-Gelibolu arasındaki geçiş süresini 6 dakikaya indireceğini söyledi.

"1915 Çanakkale Köprüsü Akıllı Ulaşım Sistemleriyle donatıldı"

Köprünün 2023 metrelik orta açıklığının Cumhuriyetin 100. yılını, 318 metrelik çelik kulelerinin de Çanakkale Deniz Zaferi'nin kazanıldığı 18 Mart 1915'i sembolize ettiğini söyleyen Karaismailoğlu, şunları kaydetti:

"Kulelerin kırmızı beyaz rengi de al bayrağımızı... Deniz seviyesinden yüksekliği, Seyit Onbaşı'nın sırtında taşıdığı, savaşın kaderini değiştiren 16 metrelik top mermisinin figürüyle 334 metreye ulaşan kule yüksekliğiyle köprümüz, dünyanın en yüksek kulelerine sahip asma köprüsü olacak. Proje kapsamında 225 bin 250 metre uzunluğunda fiber optik iletişim altyapısı, 24 değişken mesaj işareti, 10 değişken trafik işareti, 10 trafik ve yol algılayıcısı, 62 olay algılama kamera sistemi, 6 meteoroloji ölçüm istasyonu, 1 felaket kurtarma merkezi ve 1 acil çağrı sistemi gibi önemli AUS ile donatıldı. Proje daha açılmadan ülkemiz ekonomisi için de olumlu sinyaller verdi. Çanakkale'de mevcut iki OSB'nin kapasitesi tamamen doldu."

"Türkiye Kart" sayesinde farklı şehirlerde aynı kart kullanılabilecek”

Büyükşehirlerde otopark problemlerinin çözümlenmesi, zaman ve yakıt tasarrufunun sağlanmasıyla çevresel olumsuz etkilerin azaltılması amacıyla akıllı otopark projelerinin gelişmesine örnek teşkil edecek uygulamaları hayata geçirdiklerini belirten Karaismailoğlu, "Türkiye Kart" sayesinde farklı şehirlerde aynı toplu taşıma kartı veya dijital uygulaması ile ödeme yapmanın mümkün olacağını aktardı.

“Ulaşımın Geleceğini Şekillendiriyoruz”

AUS alanında ülkenin uluslararası etkinliği olan zirvede, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı yetkilileri başta olmak üzere, birçok kamu ve özel sektör kuruluşunca desteklenen uluslararası AUS yetkilileri, temsilcileri ve sektör liderleri konuşmacı olarak yer aldı.

Organizasyon kapsamında, Türkiye'de AUS alanında öne çıkan projeler sergilendi, start-up'lar ve sektör uzmanları bir araya geldi, başarılı AUS projeleri ödüllendirildi. ERTICO-AUS Avrupa desteği ile AUS eğitimleri verildi ve AUS alanında çeşitli oturumlar düzenlendi.

‘AUS Politikaları’ oturumuna moderatörlük yapan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih SAYAN, “Akıllı Ulaşım Sistemleri, dünya ulaştırma gündeminin ilk sıralarında yer alıyor.  Bu kapsamda bakanlık olarak bilişim teknolojilerindeki gelişmelere uygun olarak tüm ulaşım modlarımızda akıllı ulaşım sistemlerini yaygınlaştırmayı amaçlıyoruz. Ayrıca bakanlık olarak AUS alanında sektörü yönlendirecek politika, strateji ve eylemler ile ihtiyaç duyulan mevzuatı belirleyecek çalışmalara devam ediyoruz” dedi. Akıllı Ulaşım Politikalarının değerlendirildiği oturuma; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Haberleşme Genel Müdürü Gökhan EVREN, ERTICO CEO’su Joost VANTOMME, AUS Amerika başkanı ve CEO’su Laura CHACE, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Stratejik Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürü Prof. Dr. İlker Murat AR ve Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa DEMİR katıldı. 
  
“Ulaşımın Geleceğini Şekillendiriyoruz” temasıyla ve "Lojistik-Mobilite-Dijitalleşme" ekseninde gerçekleşen zirvede, başarılı Akıllı Ulaşım Sistemleri projelerine "Ulaşımda Aklın Yolu" ödülleri takdim edildi. Belediyecilik alanında ödüle layık görülen uygulamaları için Konya Büyükşehir Belediyesi adına Belediye Başkanı Uğur İbrahim ALTAY ve Samsun Büyükşehir Belediyesi adına Belediye Başkanı Mustafa DEMİR, ödüllerini, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun elinden aldılar. Ödüle layık görülen Kocaeli Büyükşehir Belediyesi’ne ise ödülü Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Fatih Sayan tarafından verildi.

İki gün süren SUMMITS’22 3. Akıllı Ulaşım Sistemleri Zirvesi’nde yer alan firmaların stantlarına, ziyaretçiler yoğun ilgi gösterdi.

Fotoğraflar