Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, Yıldız Teknik Üniversitesi’nin Davutpaşa yerleşkesinde gerçekleştirilen Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı tanıtım toplantısına katıldı. Programda konuşan Karaismailoğlu, Türkiye'nin yatırımlarla "küresel lojistik bir süper güç olma" ve "dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girme" hedefleri doğrultusunda çalışmalarını sürdürdüklerini dile getirirken bütünsel kalkınma ve "Ulaştırma 2053" vizyonu çerçevesinde mobilite, lojistik ve dijitalleşme odağında çalışmalarını yürüttüklerini anlattı.
Karaismailoğlu, geleceği bugünden tasarlarken teknolojideki gelişmeleri, küresel trendleri dikkate aldıklarını ve dünyadaki gelişmeleri yakından takip ettiklerini kaydederek, "Bu kapsamda bugün tanıtım toplantısını yaptığımız Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı çalışması ve bu çalışmanın çıktısı olan Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi, Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi ile ilgili diğer çalışmalar bu vizyonun bir ürünüdür." dedi.
"Yatırımlarımızı, ‘Ulaştırma 2053’ vizyonu çerçevesinde mobilite, lojistik ve dijitalleşme odağında gerçekleştiriyoruz"
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak yatırımlarla Türkiye yüzyılı ile yeni bir tarihi başlangıca hazırlandıklarını kaydeden Karaismailoğlu, “Türkiye’nin dört bir köşesinde 5 bine yakın şantiyemiz ve hizmet noktamızla tam 700 bine yakın çalışma arkadaşımızla alın teri döktüğümüz yatırımlarımızı bütünsel kalkınma ve ‘Ulaştırma 2053’ vizyonu çerçevesinde mobilite, lojistik ve dijitalleşme odağında gerçekleştirmeye çalışıyoruz. Geleceği bugünden tasarlarken teknolojideki gelişmeleri, küresel trendleri dikkate alıyoruz. Dünyadaki gelişmeleri yakından takip ediyoruz. Bu kapsamda bugün tanıtım toplantısını yaptığımız ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’ çalışması ve bu çalışmanın çıktısı olan Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi, Sürdürülebilir Akıllı Hareketlilik İndeksi ile ilgili, diğer çalışmalar bu vizyonun bu ürünüdür. Ulaşımın dijital etkilerini asgari düzeye indirmek bugün ulaşım alanındaki karar alıcıların temel ve ortak gayesidir. Bu gayeye ulaşmak üzere ulaşımdaki odak alanlarımıza baktığımızda öne çıkan beş kavram karbonsuzlaşma, elektrifikasyon, emniyet, dijitalleşme, erişilebilirliktir” ifadelerini kullandı.
"Ulaşımda sera gazı emisyonlarını sıfıra indirmek için adımlar atıyoruz"
Bakan Karaismailoğlu, ulaşımda öne çıkan "karbonsuzlaşma", "elektrifikasyon", "emniyet", "dijitalleşme" ve "erişilebilirlik" kavramlarına işaret ederek, Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında 2030'a kadar Avrupa kıtasında ulaşım odaklı karbon salımının yüzde 50 azaltılmasının, 2050'de sıfır karbon hedefine ulaşılmasının hedeflendiğini anımsattı.
Bu ve benzeri uygulamaları her zaman yakından takip ettiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, "Bu nedenle 'Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planımızda sürdürülebilir ve akıllı taşımacılığın, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamalarının, demir yolu taşımacılığının geliştirilmesiyle yakıt tüketiminin ve emisyonların azaltılması ve mikro hareketlilik araçlarının kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerine yer verdik." şeklinde konuştu. Karaismailoğlu, 2053 için hedefledikleri "sıfır emisyon" doğrultusunda ulaşım odaklı sera gazı emisyonlarını sıfıra indirmeye yönelik somut adımlar attıklarını da hatırlattı.
"Çevreci ve sürdürülebilir projeler üretmekteyiz"
Türkiye olarak tayin ettikleri yeşil dönüşüm vizyonunda demiryollarının yerinin oldukça önemli olduğunu aktaran Karaismailoğlu, ulusal düzeyde yapılan demiryolu yatırımları, önemli karayolu, havayolu ve haberleşme projelerinin bütünsel kalkınmaya ve ulaşımda sürdürülebilirliğe önemli katkılar sağladığını söyledi. 2003 yılından bugüne demiryoluna 346,6 milyar liralık yatırım yaptıklarını vurgulayan Karaismailoğlu, kent içi ulaşımda raylı sistem yatırımlarına da devam ettiklerini dile getirdi. Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, “Türkiye’yi demir ağlarla yeni baştan ördük. Yeni nesil demiryolu ve kent içi raylı sistem taşımacılığını milletimizle buluşturduk. İlk iş olarak, mevcut demiryolu ağlarımızın tamamını yeniledik. Ülkemizi Hızlı Tren işletmeciliği ile tanıştırdık. 1460 kilometre Hızlı Tren hattı inşa ettik. Demiryolu ağımızı 13 bin 150 kilometreye çıkardık. Bakanlık olarak kent içi ulaşımda 320 kilometre raylı sistem projesini hayata geçirdik. Bakanlığımızca yapımı devam eden 13 projede de toplam 177 kilometre uzunluğunda raylı sistem hattı inşaatı devam etmektedir” diye konuştu.
Karaismailoğlu, şu anda şehir içi raylı sistemler ile birlikte demiryolunda 27 milyar dolarlık yatırım yaptıklarını ifade ederek şunları söyledi:
“Yapılan projeler sadece kent içi projesi olmayıp aynı zamanda içinde rekreasyon ve yürüme alanlarının olduğu çevreci ve sürdürülebilir projeler de üretmekteyiz. Bunların en güzel örneklerinden biri de Kazlıçeşme – Sirkeci Kentsel Ulaşım ve Rekreasyon Odaklı Dönüşüm Projemizdir. Bu proje kapsamında Kazlıçeşme ile Sirkeci arasında atıl durumda bulunan 8,5 kilometrelik raylı sistem hattının yaya odaklı, çevreye duyarlı bir şekilde yeniden yapımı gerçekleştirilmektedir. Ayrıca aynı güzergahta 74 bin metrekarelik yeni yeşil alanı, 7,5 kilometrelik bisiklet ve 6,5 kilometrelik yaya yolu, 10 bin 120 metrekarelik meydan ve rekreasyon alanı ile sürdürülebilirlik anlamında önemli bir projeyi uygulamaya geçirdik.”
"Demiryollarında özellikle demiryolu araçlarıyla ilgili yerli ve millî olarak çok önemli çalışmalar var"
Demiryollarında özellikle demiryolu araçlarıyla ilgili yerli ve millî olarak çok önemli çalışmalar yaptıklarına dikkati çeken Karaismailoğlu, hızı saatte 160 kilometre olacak şekilde ilk millî ve yerli elektrikli tren üretimi gerçekleştirecek çalışmaları tamamladıklarını söyledi. Testlerde 10 bin kilometreyi geçtiklerini dile getiren Karaismailoğlu, yakın zamanda sertifikasını aldıktan sonra seri üretime başlayacaklarını söyledi. Ayrıca, hızı 225 kilometrelik araçların tasarımlarının da devam ettiğinin altını çizen Karaismailoğlu, onlarında önce prototiplerini üreteceklerini, daha sonra da seri üretimine başlayacaklarını dile getirdi. 2035 yılına kadar sadece Türkiye için demiryolu araçlarıyla ilgili 17,5 milyar dolarlık bir pazar olacağını bildiren Ulaştırma Bakanı Karaismailoğlu, bunu büyük bir oranda yerli ve millî olarak tamamlayacaklarını ifade etti.
"Türkiye'de mikromobilite araçlarının kullanımı gün geçtikçe artıyor"
Kentsel ortamda fosil yakıtlı araçların aşamalı kaldırılması için çalışmaları yoğun bir şekilde sürdürdüklerini belirten Karaismailoğlu, petrole bağımlılığın ve sera gazı emisyonlarının azaltılmasına katkı sağlayacak elektrikli araçlar için uygun şarj altyapısının geliştirilmesi amacıyla ‘Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Yer Seçiminin Belirlenmesi ve Simülasyon Programının Oluşturulması Projesi’nin hayata geçirilmesini planladıklarını söyledi. Ülkemizde kullanımı gün geçtikçe artan mikromobilite araçlarının ulaşımda yaşanan gelişme ve değişimlerin bu araçların kullanım alanlarını genişlettiğini aktaran Karaismailoğlu, şu açıklamalarda bulundu: Örneğin kargo taşımacılığında Bakanlık olarak önemli bir adım attık. PTT, teslimatlarını e-skuter araçları ile yapmaya başladı. Bu araçlar hem çevre dostu hem de düşük işletme maliyet özelliğine sahip, diğer fosil yakıtlı araçlara kıyasla 7-8 kat daha düşük oluyor. Bu bilinçle araç sayısını sürekli arttırarak PTT’de kullanılan e-skuter sayısı Ağustos 2022 itibariyle 500 olan sayı, Aralık 2022’de 700’e ulaşmıştır. Dünya çapında mevcut durumda paylaşımlı 4.6 milyon e-skuter sayısının 2024’e kadar 6 katına çıkacağı öngörülüyor. Tahminler, geleceğin şehirlerinde mikromobilite araçlarının birden fazla kullanım alanında çok yaygın olarak göreceğimizi destekler niteliktedir.”
"Yerel ve merkezde ortak vizyon ve hedefler belirlenmiştir"
Karaismailoğlu, “Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’nın” Bakanlığın; mobilite, lojistik, dijitalleşme vizyonu odağında, yönetilebilirlikten emniyet ve güvenliğe, teknolojiden, finansal yönetime, çevresel sürdürülebilirlikten erişilebilirliğe kadar geniş bir bakış açısı ile ele alındığını dile getirerek, “Bu kapsamda, ulusal ve kent içi düzeyde tüm ulaşım türlerini kapsayacak şekilde bakanlığımızın hareketlilik alanında gelecek yol haritası, temel odak alanları belirlenmiştir. Bu doğrultuda bireylerin, mal ve hizmetlerin sürdürülebilir, çevreci, bütünsel hareketliliğini sağlamak üzere strateji ve politikaların geliştirilmesi ve bu politikalara ilişkin eylemlerin hayata geçirilmesi planlanmaktadır. Ayrıca eylem planı çalışması yakın bir zamanda ilgili paydaşlarımızla paylaşılacaktır. Yıldız Teknik Üniversitesi iş birliği ile gerçekleştirdiğimiz çalışma kapsamında ayrıca Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi (SAHİ) geliştirilmiş, bu indeks ile kentlerin hareketlilik kapsamında iyileştirmeye açık alanlarını belirleyerek kent içi yatırımlarımız şehirlerin hareketlilik hedefleri ile uyumlaştırılacaktır. Bu çalışma ile yerel ve merkezde ortak vizyon ve hedefler belirlenmiştir. Böylece yönetişim yapısı güçlendirilecek bunun yanı sıra kentsel hareketlilikle ilgili veriler tüm paydaşların dahil olacağı bir ekosistemde yani hayata geçireceğimiz “Hareketlilik Platformunda” paylaşılacaktır. Bu platformda büyükşehir belediyelerinin Sürdürülebilir, Akıllı Hareketlilik İndeksi’nden aldığı puanlar ilan edilerek belediyelerin indeks sonuçlarına göre durumları buradan takip edilecektir.” dedi.
"Hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz"
Entegre hareketlilik yönetimi kapsamında ülkemize özgü ulusal ve kent içi düzeyde tek taşımacılık ağı yönetimine yönelik Bir Hizmet Olarak Hareketlilik (MaaS) uygulama mimarisi çalışması da yapıldığını bildiren Karaismailoğlu, “Bu uygulama mimarisine uygun uygulama geliştirme çalışmamız da devam etmektedir. Bu çalışmanın bir çıktısı olarak ayrıca Yıldız Teknik Üniversitesi ile iş birliği içerisinde “Hareketlilik Merkezi Tasarım Rehberi” hazırlanmıştır. Hareketlilik merkezleri insanların yolculuklarını daha çevreci, entegre, erişilebilir ve sürdürülebilir ulaşım hizmetleriyle gerçekleştirebileceği alanları sunmaktadır. Bu merkezler birden çok yenilikçi, çevreci, paylaşımlı ve elektrikli ulaşım türünün bir araya geldiği alanlar olup bu kapsamda sunulan hizmetler daha çevreci, entegre, erişilebilir ulaşıma katkı sağlayacaktır. Bu rehber yeni nesil, çevreci hareketlilik hizmetlerinin kent içi ulaşımda yaygınlaştırılması ve kişilerin ulaşım tercihlerini sürdürülebilir yönde değişmesinde hareketlilik merkezlerinin itici gücünü ortaya çıkarmada önemli bir rol oynayacaktır. Bu çalışma, başta yerel yönetimler olmak üzere ülke genelinde hareketlilik merkezlerini inşa edecek ilgili tüm kurum ve kuruluşlar için başvurulacak önemli bir kılavuz olacaktır. Ayrıca Bakanlık olarak hareketlilik merkezlerinin ilk somut örneklerini de İstanbul ve Ankara’da hayata geçireceğiz. Sözlerime son vermeden önce Ülkemizde akıllı ve çevreci ulaşım sistemlerinin kurulup geliştirilmesindeki yoğun ilgi ve destekleri için Sayın Cumhurbaşkanımıza teşekkür ediyorum” dedi. Bakan Karaismailoğlu konuşmasını, Ulaştırma 2053 Vizyonu çerçevesinde hazırlanan Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’nda emeği geçenlere teşekkür ederek tamamladı.