Ev Charge Konferansı’nda Elektromobilitedeki Gelişmeler Ele Alındı

13-15 Kasım 2024 tarihlerinde İstanbul Fuar Merkezi’nde düzenlenen EVCharge Show etkinliği ile eş zamanlı olarak AVERE Türkiye Elektro Mobilite Derneği iş birliği ile EV Charge Konferansı düzenlendi. Özenle seçilmiş oturum konuları ve alanında uzman değerli konuşmacılar, e-mobilite ekosisteminde sunulan teknolojiler, e-mobiliteye geçişte karşılaşılan fırsatlar ile ülkemizdeki ve dünyadaki gelişmeler hakkında bilgiler paylaştı.

Konferansın ilk gününde AVERE Türkiye E-mobilite Derneği Başkanı ve AVERE Avrupa Elektro Mobilite Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Haluk Sayar moderatörlüğünde, “Türkiye'de Ulaşımda Elektrifikasyon (e-mobilite) Vizyonu, Hedefleri ve Stratejileri” konulu oturum düzenlendi. Oturum, Boğaziçi Üniversitesi öğretim üyesi ve AVERE Türkiye Elektromobilite Derneği önceki dönem başkanı Prof. Dr. Cem Avcı’nın açılış konuşması ile başladı. Dr. Avcı, elektromobilitenin ülkemizde ve dünyadaki hızla ilerleyişi ile birlikte, AVERE Türkiye olarak sektöre öncülük eden ve yön veren çalışmalarına kısaca değindi. 

Oturumda, Haberleşme Genel Müdür Yardımcısı ve AUS Türkiye Başkanı Esma DİLEK, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Milli Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Emre DABAK, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Mesleki Hizmetler Genel Müdür Yardımcısı Atilla ERENLER ile Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Ulaştırma ve Lojistik Dairesi Başkanı Şükrü Güray ÇELİK panelist olarak yer aldı. 

Türkiye’nin ulaşımda elektrifikasyon yol haritası, elektrifikasyon politika vizyonunu şekillendiren çalışmalar, şehirlerimizde elektrikli araçlar için altyapı geliştirme süreçlerindeki güncel durum, elektromobilite geçiş sürecini destekleyici teşvik programları, Türkiye, elektrikli araçların yerli üretimi ve inovasyonu için yapılan çalışmalar, ağır vasıtaların elektrifikasyonu için atılan adımlar, havacılık ve deniz taşımacılığında elektrifikasyonun rolü, elektromobilite çalışmalarına merkezi bütçeden ayrılan pay başta olmak üzere birçok merak edilen konulara dair güncel bilgiler ile ülkemizde ve dünyada yaşanan gelişmelere ilişkin bilgiler, panelistler tarafından paylaşıldı. 

DİLEK konuşmasında, “Son yıllarda global ölçekte çevre ile ilgili hassasiyetlerin artması, günümüz dünyasını, ‘enerji dönüşümü’ ya da ‘yeşil dönüşüm’ adı verilen değişim ve eğilimler üzerinde yoğunlaştırdı. İklim değişikliği ile mücadele etmek, çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlamak amacıyla Paris Anlaşması gibi ülkemizin de tarafı olduğu, imzalanan çok taraflı sözleşmeler, Türkiye’nin Paris Anlaşması kapsamında sunduğu Ulusal Katkı Beyanı’nda verilen taahhütler, ülkemizin 2053 net sıfır emisyon hedefi, Türkiye’de elektrifikasyon politikalarının şekillenmesinde rol oynuyor.” dedi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, Ticaret Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı başta olmak üzere kamu kurum kurumlarımız ve yerel yönetimler tarafından yayınlanan strateji belgeleri ve eylem planları, bakanlıklarımız tarafından yayınlanan stratejik planlar ile 12. Kalkınma Planı ile Türkiye’nin elektrifikasyon politika ve stratejilerinin şekillendiğini, ülkemizde elektrikli araçlarının yaygınlaştırılması hususunun, artık bir devlet politikası haline geldiğini, çalışmaların yasal zeminde ilerlemesi için çalışmalar yapıldığını ifade etti. Yasal çerçevede, yeterli ve sürdürülebilir elektrikli araç şarj altyapısına sahip serbest bir piyasanın oluşturulması için Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu tarafından düzenleme faaliyetlerine devam edildiğini belirtti. DİLEK, kamu kurum ve kuruluşları tarafından elektromobiliteye yönelik yapılan düzenlemelere ve çalışmalara ilişkin bilgiler paylaştı. Bakanlığımızın demiryolunda elektrifikasyon çalışmalarına, havacılık ve denizcilik sektöründe elektrikli araçlara geçişin rolüne ve etkilerine, ağır vasıtaların elektrifikasyonu için Avrupa Birliği’nde atılan adımlara değindi. Şehirlerimizde elektrikli araçlar için altyapı geliştirme sürecini bir plan dahilinde ilerletmek ve elektrikli araç kullanımını teşvik etmek amacıyla bakanlığımız tarafından yürütülen «Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Yer Seçiminin Belirlenmesi ve Simülasyon Programının Oluşturulması İşi” kapsamında yürütülen çalışmalar kapsamında, karayolu ağında şehirlerarası yolculuklarda ihtiyaç duyulan şarj istasyonu ihtiyacının; 2029, 2035 ve 2053 yılları için belirlendiğini, şarj istasyonlarının öncelikli olarak kurulması gereken alanların modelle ortaya koyulduğunu, projenin çıktılarının, toplantılar yapılarak ilgili sektör temsilcileri ile paylaşıldığını söyledi. Böylece Türkiye’nin mevcut ve gelecek yıllar için elektrikli araç şarj talep ve arzının, şarj istasyonlarının mekânsal analizleri değerlendirilerek yapıldığını belirtti. Elektrikli hareketlilik dönüşümünü sağlamak üzere farklı hedef yıllarını dikkate alan, başta bakanlık hizmet alanları olan otoyollar, demiryolu istasyonları, limanlar olmak üzere ülkemiz karayolu ağında, gelecek şarj istasyonlarının sayısı, tipi, ücreti, konumu vb. bilgileri de içeren elektrikli araç şarj istasyonlarının gelecek yol haritasının belirlendiğini vurguladı.

Katılımcıların soruları panelistler tarafından yanıtlanarak Türkiye’deki ve dünyadaki elektromobilite eğilimlerine, karşılaşılan güçlüklere, fırsatlara ve potansiyellere ilişkin katılımcılara perspektif sunuldu.

Fotoğraflar