Ülkemizi Akıllı Ulaşım Sistemleriyle Çağın İlerisine Taşımanın Gururunu Yaşıyoruz

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Avrupa Ücretli Yol Altyapı Operatörleri tarafından İstanbul’da düzenlenen ‘ASECAP Days 2023 Zirvesi’ne katıldı. Bakan Uraloğlu, Türkiye'nin Orta Doğu, Hazar havzası, Akdeniz havzası, Balkanlar, Kafkasya ve Orta Asya'nın oluşturduğu coğrafyanın merkezinde etkili bir konumda bulunduğunu belirterek “Ülkemizden 4 saatlik uçuş süresiyle, yaklaşık 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı ve 11 trilyon dolar ticaret hacmi bulunan 67 ülkeye ulaşabilmektedir. Asya, Afrika ve Avrupa olmak üzere üç kıtayı birbirine bağlayan ve çok önemli bir jeostratejik bir konuma sahiptir. Hem coğrafi konumuyla hem de tarihi sürekliliğiyle aynı anda bir Avrupa, Asya, Balkan, Kafkas, Ortadoğu, Akdeniz ve Karadeniz ülkesidir ve hiç şüphesiz Türkiye Avrupa’nın başlangıç noktasıdır. Özellikle son günlerde gündemimizde olan Basra Körfezi’ni Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlayacak kalkınma yolu projesi hepimiz açısından çok önemli bir projedir ve inanıyorum ki bu projenin hayata geçmesi Avrupa Birliği ile olan ortaklığımızı daha da önemli kılacak, Türkiyesiz bir uluslararası ticari koridor olamayacağı gerçeğini perçinleyecektir” dedi.


Son 21 Yılda İleri Teknoloji Gerektiren Büyük Ölçekli Projelerde Önemli Mesafeler Kaydettik

Bakan Uraloğlu, “Ülkemizin uluslararası ticaret açısından ne kadar önemli bir koridor olduğunun bilincinden hareketle son 21 yılda ileri teknoloji gerektiren büyük ölçekli projelerde de önemli mesafeler kaydettik. Ülkemizi bölünmüş yollar, orta yollar, mega projeler ve akıllı ulaşım sistemleriyle çağın ilerisine taşımanın gururunu yaşıyoruz. İstanbul Boğazı üzerinde yıllardır vatandaşımıza hizmet veren 15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet asma köprülerinin ardından ülkemizin en önemli prestij projeleri arasında yer alan Kuzey Marmara Otoyolu ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü projelerini hayata geçirdik. Boğazın altından ise karayolu ile geçiş için Avrasya Tüneli’ni, demir yolu ile geçiş için Marmaray’ı inşa ettik. İstanbul ile Türkiye’nin diğer büyük sanayi kentleri olan Kocaeli, Bursa, Manisa üzerinden İzmir’i yüksek standartlı ve kesintisiz bağlayan Osman Gazi Köprüsü’nü de içeren 426 km’lik İstanbul-İzmir otoyolunu hizmete açtık. Malkara-Çanakkale otoyol projemiz kapsamında Çanakkale Boğazı’nın üstünde de Dünyanın en büyük orta açıklıklı 1915 Çanakkale Köprüsü’nü inşa ettik” şeklinde konuştu.


Yatırımların Çok Daha Kısa Sürede Gerçekleşmesini Sağladık

Uraloğlu, Kamu-Özel İş birliği (KÖİ) projelerinin dünya üzerinde 135 ülke tarafından uygulanan bir model olduğunun bilgisini vererek “Türkiye’de ilk olarak Göcek Tüneli’nin yapımıyla başlayan bu model zaman içeresinde hayata geçen başarılı büyük ulaşım projeleri sayesinde Dünyada 'Türk Modeli' olarak bilinmeye başladı. KÖİ modeli ile ileri teknoloji ve yüksek maddi kaynak ihtiyacı duyulan projelerin gerçekleşmesinde, kamu kaynağı kullanılmadan özel sektör imkânları ve finansmanıyla yatırımların çok daha kısa sürede gerçekleşmesini sağladık. Yatırımın gerçekleştirilmesi ve işletme aşamalarında özel sektörün hızlı karar alabilme ve ileri teknoloji kullanma yeteneğini kullanıyoruz. 7 ile 20 yıl arasında tamamlanan projeleri KÖİ modeli ile 5 yıldan daha kısa sürelerde tamamlıyoruz. Bu projelerde; özel sektör dinamizmini, kamu deneyimini ve uluslararası finans kuruluşlarının mali desteğini bir araya getirerek risk paylaşımı sağladık ve projelerimizi hızla hayata geçirdik. Ayrıca KÖİ projelerimiz, orta ve uzun vadede devlete gelir getirme kapasitesine de sahiptir” diye konuştu.


Karbon Salınımında Büyük Oranda Azalma Sağlayacağız 

İklim değişikliğinin günlük yaşantıyı etkilediğini ve aynı zamanda olumsuz ekonomik sonuçlara da yol açtığını belirten Uraloğlu, “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak iklim krizinin ülkemiz ve dünyamız açısından verdiği olumsuz etkileri önemsiyoruz. Projelerimizin çevreye duyarlı ve ekolojik hayatı etkilememek; korumak ve geliştirmeye yönelik olmasına dikkat ediyoruz. Bütünsel kalkınma odaklı vizyonumuz, Avrupa Yeşil Mutabakatı, Paris İklim Anlaşması ve Avrupa İklim Yasası gibi Avrupa Birliği’nin temel yaklaşımları ile de birçok ortak paydaya sahiptir. Bu kapsamda hayata geçirdiğimiz ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve Eylem Planı’mızda; sürdürülebilir ve akıllı taşımacılığın, yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamalarının; demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi ile yakıt tüketiminin ve emisyonların azaltılması ve mikro hareketlilik araçlarının kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerine yer verdik.  Yatırımlarımızı yeşil dönüşüm vizyonumuza paralel olarak hayata geçirmekteyiz. 2053 net sıfır emisyon hedefimizle, karayolu taşımacılığını yüzde 72’den yüzde 57’ye düşürmeyi, demiryolu yük taşımacılığını da yüzde 5’den yüzde 22’ye çıkarmayı planlıyoruz.  Bu sayede karbon salınımından büyük oranda azalma sağlayacağız” ifadelerini kullandı.


Akıllı Ulaşım Sistemlerinden ve Trafik Mühendisliğinin Tüm İmkânlarından Faydalanılmaktadır

Dengeli bir yatırım stratejisi ile geleceğin ulaşım sistemlerini yönlendirerek akıllı ve otonom teknolojilerle donatacak, hızlı, emniyetli yol altyapısı tesis ettiklerini kaydeden Uraloğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Araçların birbirleri ve çevreleriyle veri transferi sağladığı otonom sürüş sistemleri için yeni gelişen mevzuat ve altyapıları oluşturuyoruz. Örneğin Malkara-Çanakkale Otoyolu ve özellikle 1915 Çanakkale Köprüsü üzerindeki tüm alt sistemler Zırhlı Fiber Optik Kablo Veri Ağı ile entegre edilmiştir. Yine, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu’nda dünyanın en yüksek standartlarına sahip ulaşım sistemleri kullanılmaktadır. Trafik-yol güvenliğinin arttırılması, ücret toplama sistemlerinin sağlıklı şekilde işlemesi gibi süreçlerin geliştirilmesi için akıllı ulaşım sistemlerinden ve trafik mühendisliğinin tüm imkânlarından faydalanılmaktadır.”


IRF Dünya Kongresi 2024’te İstanbul’da Düzenlenecek

Her 4 yılda bir düzenlenen Cenevre merkezli IRF Dünya Kongresi (Uluslararası Yol Federasyonu-International Road Federation)'nin 2024'teki buluşmasının İstanbul'da yapılacağının bilgisini veren Uraloğlu, konuşmasını şöyle tamamladı:  

“Bildiğiniz üzere IRF, 5 kıtadaki mevcudiyetiyle sürdürülebilir hareketlilik sağlayan yolların ve yol ağlarının geliştirilmesini amaçlamaktadır. Daha güvenli, daha çevreci daha sürdürülebilir kara yolu taşımacılığı ve mobiliteyi teşvik etmektedir. IRF Dünya Kongreleri de yaklaşık yetmiş yıldır, büyüme ve gelişmeyi sağlayan unsurlar olarak kara yolu sektörünün önde gelen temsilcilerini bir araya getirmektedir. Büyük bir serginin de eşlik edeceği etkinlik, sektörde düşünce liderliğini, iş geliştirmeyi, eğitimi ve genel olarak başarılı ortaklıkları destekleyen benzersiz bir platform sunacaktır.”

Uraloğlu, salonda bulunanları, bakanlığın ev sahipliğinde 15-17 Ekim 2024'te İstanbul'da gerçekleşecek 2024 IRF Dünya Kongresi'ne davet etti.

Fotoğraflar